Hodnotenie
Kritériá hodnotenia a klasifikácie žiakov sú vypracované v súlade s metodickým pokynom MŠ SR na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl č.21/2011, ktoré tvoria neoddeliteľnú súčasť ŠkVP.
Súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je systematické hodnotenie žiaka. Predmetom hodnotenia je úroveň dosiahnutých vedomostí a zručností podľa platných učebných osnov a vzdelávacích štandardov. Predmet matematika sa hodnotí známkou.
Pri klasifikácii v predmete matematika sa v súlade s požiadavkami učebných osnov a vzdelávacích štandardov hodnotí:
-
schopnosť žiaka posudzovať a uplatňovať poznatky a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh,
-
využívať experiment ako formu získavania podkladov na vyvodenie teoretických poznatkov,
-
vedieť navrhnúť postup riešenia úlohy,
-
kvalita myslenia, predovšetkým jeho logickosť, samostatnosť a tvorivosť,
-
schopnosť vyhľadávať informácie z digitálnych zdrojov, ich spracovanie a primeranú prezentáciu, v prípade potreby aj prostriedkami informačných a komunikačných technológií,
-
schopnosť riešiť úlohy a prezentovať informácie samostatne, ale aj v skupine,
-
vedieť vyjadriť funkčné závislosti graficky, tabuľkou, schémou, mapou, obrázkom, náčrtov a v elektronickej forme.
Výsledná klasifikácia predmetu matematika zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:
a) písomné – štvrťročné tematické testy, kontrolné práce, testíky, aktivita
b) ústne – ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa kladie dôraz nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických súvislostiach a ich aplikáciou v praktických súvislostiach
8.1.1.1. Písomné hodnotenie
A. Vo výslednej klasifikácii predmetu matematika sa odzrkadľuje:
-
súhrnné hodnotenie, ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného v obsahovom a výkonovom štandarde; výsledná klasifikácia závisí od miery jeho zvládnutia,
-
priebežné hodnotenie, ktoré môže celkovú známku ovplyvniť maximálne o jeden stupeň, preveruje aj schopnosť žiaka využívať medzipredmetové vzťahy v prírodovedných predmetoch a jeho schopnosť uplatňovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení konkrétnych úloh, c) účasť v olympiádach, a iných súťažiach v rámci daného predmetu; tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú klasifikáciu zlepšiť.
B. Výchovno-vzdelávacie výsledky žiaka sa v predmete matematika klasifikuje podľa nasledovných stupňov:
Stupňom 1 – výborný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 90 %. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Myslí logicky správne, zreteľne sa u neho prejavuje samostatnosť a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov a diskutovať o správnosti, kvalite a efektívnosti daných riešení. Svoje vedomosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.
Stupňom 2 – chválitebný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 75 %. Pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Pri riešení teoretických úloh a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí postupuje samostatne, len s malými podnetmi od učiteľa. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Vie analyzovať predložené problémy a samostatne navrhnúť primeraný postup na ich riešenie. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov. Svoje znalosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni. Stupňom 3 – dobrý sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu ovláda aspoň na 50 %. Osvojené vedomosti a zručnosti interpretuje samostatne s občasnými usmerneniami vyučujúceho. Jeho myslenie je takmer vždy správne a tvorivosť sa prejavuje len s usmernením vyučujúceho. Ústny a písomný prejav je čiastočne správny. Jeho kvalita výsledkov je dobrej úrovni.
Stupňom 4 – dostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda aspoň na 30 %. Pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a praktických činností je málo pohotový. Osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh zvládne iba za aktívnej pomoci vyučujúceho. Jeho logika myslenia je na nižšej úrovni a myslenie nie je tvorivé.
Stupňom 5 – nedostatočný sa žiak klasifikuje, ak obsahový a výkonový štandard predmetu žiak ovláda na menej ako 30 %. Vedomosti a zručnosti požadované vzdelávacími štandardmi si neosvojil, má v nich závažné nedostatky, a chyby nevie opraviť ani s pomocou vyučujúceho. Neprejavuje samostatnosť v myslení.
Žiak je povinný absolvovať:
-
4 štvrťročné školské práce
-
kontrolné práce vopred ohlásené vyučujúcim
Žiak má:
-
systematicky sa pripravovať na vyučovaciu hodinu (ak sa žiak z vážnych dôvodov na hodinu nepripravil, ospravedlní sa vyučujúcemu ihneď na začiatku hodiny),
-
obalený, pekne upravený zošit (s úhľadnými poznámkami, vypracovanými úlohami a cvičeniami),
-
nosiť si učebné pomôcky – zošit, učebnica, rysovacie pomôcky...
-
pracovať aktívne na vyučovacích hodinách – riešiť zadané úlohy, vypracúvať jednotlivé cvičenia
Stupnica pri testoch a písomných previerkach:
100 % – 90 % výborný
89 % – 75 % chválitebný
74 % – 50 % dobrý
49 % – 25 % dostatočný
25 % a menej nedostatočný
Výsledná klasifikácia zahŕňa:
1. vedomosti
a. kontrolné práce (KP) – 30 až 45 minútové, štvrťročné školské písomné práce (10-20 bodov) b. ostatné preverovacie metódy 1-10 bodovky
2. aktivita (A) – hodnotí sa pracovná aktivita na vyučovacej hodine a aktivity nad rámec vyučovacích hodín, napr. účasť na olympiádach a iných súťažiach v rámci MAT (1-10 bodov).
Ak žiak nebude na hodine spolupracovať, bude odmietať pracovať, bude vynakladať úsilie negatívne zasahovať do vyučovacieho procesu, vyrušovať v takom rozsahu, že zabráni svojim spolužiakom vzdelávať sa plnohodnotne, bude hodnotený bodmi so zápornou hodnotou (-1bod).
Žiak bude klasifikovaný pri uzavretí všetkých tematických celkov.
Dopredu ohlásené štvrťročné školské písomné práce sú pre žiaka povinné; ak ich žiak nemôže napísať v pôvodnom termíne, je jeho povinnosťou dohodnúť si s vyučujúcim náhradný termín po príchode do školy, a to bez oznámenia, udania náhradného termínu a opakovania s vyučujúcim.
8.1.1.2. Ústne hodnotenie
Ústne hodnotenie je ďalšou formou hodnotenia žiaka. V matematike sa obvykle ústne hodnotí schopnosť žiaka riešiť konkrétnu úlohu. Poskytuje žiakovi spätnú väzbu o stave jeho vedomostí a zručností, účelom ktorej je, aby žiak vedel, v čom sú jeho slabé miesta, o čom má nesprávnu predstavu, v čom vyniká a pod. Táto forma hodnotenia neslúži ako podklad ku klasifikácii, má motivačnú funkciu a funkciu spätnej väzby.
Učiteľ si vyhradzuje právo vzhľadom na okolnosti školského roka a epidemiologickú situáciu zmeniť počet, rozsah a obsah testov, písomných prác a iných aktivít na hodnotenie, resp. ich úplne vypustiť.
Žiaci so špeciálno-výchovno-vzdelávacími potrebami budú hodnotení podľa požiadaviek v IVVP.
|